torsdag 17 februari 2011

OROLIG FÖR SIN DOTTER Anna från Thailand träffade en svensk man som misshandlade henne. ”Jag var mest rädd för att han skulle ta vår dotter. Han sa att han hade tagit mig hit och hade rätt att skicka mig tillbaka”, säger hon.

”Vågade inte gå till polisen”

Läs mer:

DEBATT Regeringen kan stoppa fruimportenDebattören: Utländska kvinnor lever som slavar i Sverige – migrationsministern tittar bort.6

Thailändska Anna sönderslagen av sin svenske man

Anna lämnade Thailand för drömmen om äkta kärlek i Sverige. Men mannen slog sönder både henne och drömmarna.

– Jag vågade inte gå till polisen av rädsla att han skulle ta mitt barn, säger Anna.

Anna var hans senaste ”importfynd”. 2000 gav hon upp jobbet som städare på ett sjukhus i Bangkok och flög mot sitt nya liv. Mannen var lastbilschaufför och Anna brukade följa med honom på hans resor runt landet. De fick en dotter tillsammans.

– Vi hade roligt och jag skrattade mycket, säger hon.

Men ganska snart började hon känna sig isolerad. När hon ville lära sig svenska blev svaret att det var för dyrt.

Hade strypmärken

2002 kom Anna till kvinnojouren första gången. Hon hade strypmärken runt halsen och blåmärken på kroppen.

– Jag var mest rädd för att han skulle ta vår dotter. Han sa att han hade hade rätt att skicka mig tillbaka.

Har hittat ny man

Med hjälp av kvinnojouren och socialtjänsten lyckades Anna separera och få vårdnaden om sin dotter.

Hon lever i dag med en ny man i en annan stad i Sverige. Mannen har hämtat en ny kvinna från Thailand – den fjärde i ordningen.



Så fruktansvärt hemskt.

Det finns ju tyvär en 2 års regel som säger att man inte kan skilja sig förens efter två år om man ska få stanna kvar i Sverige. Så många av dessa kvinnor måste stå ut med misshandel, våldtäkter osv i över två år innan dom kan bryta med sina män.

En kvinna jag känner till som också kommer från Thailand, lever som i ett fängelse med en sjukt kontrollerande man som slår henne dagligen, men de har inte varit gifta så länge så hon kan inte lämna honom än, för hon vill kunna ge sina barn möjligheten att växa upp i Sverige utan ett liv i elände och fattigdom som väntar dom tillbaka hemma i Thailand.

Inga kommentarer: